de eerste week op Zuidereiland - Reisverslag uit Kaikoura, Nieuw Zeeland van Ruben,Claudia,Gijs,Cas - WaarBenJij.nu de eerste week op Zuidereiland - Reisverslag uit Kaikoura, Nieuw Zeeland van Ruben,Claudia,Gijs,Cas - WaarBenJij.nu

de eerste week op Zuidereiland

Door: Claudia

Blijf op de hoogte en volg Ruben,Claudia,Gijs,Cas

10 Januari 2017 | Nieuw Zeeland, Kaikoura

Daar gingen wel dan met de boot op weg naar het Zuidereiland. Voorin de boot een mooi plekje gevonden. Toen ging de boot varen. De zee leek kalm maar doordat we voorin zaten deinden we lekker mee op de golven. Dat trok Ruben slecht en trok na tien minuten varen wit weg en ging met zakje naar de frisse lucht. Gevolgd na 5 minuten door Gijs. De reis verder op het bovendek voorgezet. Na anderhalf uur varen kwamen de bergen van Marlborough Sounds dichterbij. Prachtige tocht varend door deze bergen.

Aangekomen in havendorpje Picton. Na een korte rit aangekomen op de camping. Aan de voet van een baai omringd door de prachtige bergen.
De dagen daar doorgebracht met vissen vissen en nog meer vissen. Ruben had voor de jongens twee hengels gemaakt van houten stok. Ze haalden de een na de andere vis aan de kant. Dat is voor een beginnende visser natuurlijk te gek.
Achter de camping was een natuur tocht voor kinderen uitgezet.
Tijdens deze tocht zagen wel veel vallen aan de bomen hangen. Deze zijn uitgezet voor een knaagdier Possum. Tijdens het rijden hebben we ze ook veel dood op de weg gezien. Die beesten zijn ooit naar NZ gehaald voor hun bont maar zijn ook terecht gekomen in het wild en is nu een plaag. Ze eten de eieren op van de kiwivogel en knagen boomwortels kapot.
Onderweg druk pratend en ineens veel vliegen en een mega Possum hangend in zo'n val.
Nou dat was effe schrikken en op de terugweg hield Cas steeds zijn hand voor zijn ogen en vroeg hij zijn we er al voorbij......

In een ander dorpje was een rommelmarkt. We kwamen aan de praat met oudere dame. Ze ging verhuizen en verkocht een deel van haar stenen verzameling daar een prachtige groene steen kunnen kopen.
Aan de westkant zitten juweliers die hieruit figuren kunnen slijpen.

Oud en nieuw hebben wel niet echt gevierd. Op de camping was het ook rustig en wordt meer in de grote steden gevierd. Is ook best gek in je korte broek hebben meer zomervakantie gevoel.

Na een prachtige start op dit eiland vertrokken naar de Golden Bay. Daar in plaats Collingwood de tent weer opgezet. Staan versteld hoe snel we alles hebben staan en ook de mannetjes helpen goed mee. Iedereen heeft inmiddels zijn rol en weet wat te doen bij aankomst en vertrek.

Dit dorpje heeft 1 straat. Ook 1 café restaurant. En ook 1xper jaar een dorpsfeest en uitgerekend op de aankomst dag was het feest.
Daar wilden we wel eens even een kijkje gaan nemen. Een café vol met toeristen en locale bevolking. Cas ging helemaal los. 4 oudere dames op de dansvloer en Cas in het midden aan het breakdancen. Gijs die slap van het lachen naar zijn broertje keek en wij genieten van lokaal draft biertje.
Topavond gehad en met handtekening op zak van de tweekoppige band aan het einde van de straat de camping opgelopen.

Na een camping dag de dag daarop een dagtocht gemaakt naar Abel Tasman. Met een bootje langs verschillende standjes gevaren en bij een daarvan gebleven. Het water ziet er hier mega tropisch blauw uit maar na 5 minuten ben je verkleumd het is ijskoud. Snap iedereen hier in die wetsuits wel.
Prachtig mooi en gave plek om trektochten te wandelen Door de bergen. Onze mannen net te jong hiervoor en dagtocht was een mooie manier om een stukje van dit mooie gebied te kunnen zien.

Die avond had Gijs een belafspraak met zijn vriendje Joost en Marc, Zo grappig twee slaperige mannetjes want die gingen vroeg in hun vakantie uit hun bed en Gijs die al bijna na bed ging. .
Even onwennig maar na een tijdje waren er al weer praatjes. Gijs ging nog even met de Whatsapp live verbinding de mannen wc binnen want hij moest wel even aan zijn vrienden de wc laten zien.
Hier hebben ze een plasmuur en dat is toch wel vet cool.

De dag daarop gingen we naar het noorderlijkste puntje van het zuidereiland, dit heet Farewelspilt. Wat ons bestreft echt mooier dan Abel tasman en pure natuur wat een mooie plek.
Bij een eerste strand gestopt, Punponga. (dank Brenda).
Daar zagen we de eerste zeehonden zwemmen en spelen in de golven.
Doordat het eb was konden we mooi een stuk het strand oplopen.
Er was een grote rots drooggevallen en daar wilde ik graag een paar foto's van gaan maken. Terwijl de mannen hun schelpencollectie aan het bijvullen waren ging ik naar de rots.
In die rots zat een groot gat en toen ik bijna boven was schrok ik me kapot.
Een megabrul en een knorrige zeehond een enorm beest keek me mopperig aan en liet me zijn tanden zien.
In twee tellen was ik weer beneden met hartslag pffff.
De mannen hadden het op afstand gezien en gehoord en waren hard aan het lachen.
Mama op avondtuur..........

Het volgende strand kon je bereiken door een toch via schapenweiden.
Mooie tocht en uitkomend op een breed strand met allemaal rostsen die in de avond doorvallen. Dan kunnen de zeeleeuwen/honden erin kruipen.

Na een week in Golden Bay, Collingwood zijn we weer op pad gegaan.
Wat was dit een ontzettend fijne plek, uit de grote toeristenstroom maar alles wel op rij afstand te bezoeken.

Daar gingen we weer, binnen uurtje weer gepakt gegeten en met cappuccino to go onderweg.

Bestemming Lake Rotoiti, een uurtje of 3 rijden. Weer een heel ander gebied en kouddddd. Dat hadden we nog niet eerder meegemaakt.
Er lag sneeuw op de bergtoppen en we kwamen met de korte broek aan.
Snel omgekleed en de thermokleren voor de nacht klaargelegd.
Een visvergunning geregeld en een uurtje na het opzetten stonden de mannen al weer op de steiger te vissen.

Ruben had bijna beet van een mega forel, er kwam een ietwat hyperend Nederlands jongetje bij staan. Deze wilde ook gaan vissen en 5 minute later stond hij naast Ruben met een simpel hengeltje.....en ja hoor Sjakie haalt de Forel voor onze neus eruit.
Gelukkig hadden ze geen idee hoe ze deze moesten gaan klaarmaken en konden en kregen wij hem.
Het was een speciaal soort Forel en na twee uurtjes zaten we heerlijk te genieten van de vis.

Daar twee dagen gewandeld, gevist.

Vanuit deze plaats is er een weg die door twee bergpassen gaat. Je moet hier toll voor betalen en een 4 wiel aangedreven auto voor hebben.
Tadaaa daarom hebben we deze bak gekocht.
Auto vol geladen met eten en op weg naar de Rainbowroute.

Over deze rit ben ik echt sprakenloos, en dat ben ik niet snel.
Enorm mooi en zal er een paar foto's op zetten.
Onderweg een hangbrug waar je met 1 persoon maar overheen mocht.
Gijs wilde heel graag alleen die kant op pffff Loslaten en jeetje wat zijn de mannetje toch stoer.
Met zijn beer ging hij erover heen.
Gevolgd door Cas met beer en mij en vervolgens Ruben.
Geen mens gezien en kwam wel even binnen wat ontzettend mooi is wat we zo met zijn viertjes aan het beleven zijn.

Na deze droomtocht kwamen we aan in Hanmer Springs. Daar zijn warmwaterbronnen en hebben ze een spa met zwemparadijs gemaakt.
Daar een dag heerlijk gespeeld gezwommen met een band glijbanen af en bijkomen in de hotpools.
Deze pools worden verwamd via deze bronnen en zijn 38-40 graden.
Zo lekker warm de rest van de dag heb je het niet meer koud.

Inmiddels zijn we in Kaikoura aangegekomen, best wel even spannend hoe treffen we deze plek na de aarbeving van twee maanden geleden aan.
Onderweg zagen we huizen die onbewoonbaar zijn verklaard en ze zijn druk bezig om de wegen weer op te lappen.
Wat ook gek is is dat door de aardverschuiving er een stuk land omhoog is gekomen. De hele kust lijn is een paar meter omhoog geschoven.

Verder is alles prima begaan baar, zijn winkels en campings gewoon open en zijn ze blij dat er toeristen komen en zich niet hebben af laten schrikken.

Morgen gaan we een Walvis tocht maken, deze hebben zich niet laten afschrikken en zwemmen een paar km uit de kust nog vrolijk rond.
Heel erg benieuwd en ook spannend, blijven toch enorme beesten.

Gijs en Cas zijn super blij met de leuke filmpjes en berichten van hun klas en er is al een traantje gelaten want ze missen zo af en toe toch best hun leventje thuis.

Dankjullie allemaal voor de lieve berichten en het meegenieten.

Liefs, Ruben,Claudia,Gijs,Cas

• 10 Januari 2017 - 11:16

Marloes, Eldert En Kids:

Hoi toppertjes!

Wat een avonturen allemaal! Heerlijk om te lezen en met jullie mee te kunnen genieten.
    Waar ik in de vorige reacties veel lees dat kinderen vragen wanneer Gijs en Cas weer terug zijn, is Marijn vooral bezig met de vraag wanneer Koos weer naar huis moet... Dat duurt nog heeeeeeeeel lang, toch mama?

Heel veel plezier nog en tot over een heeeeele lange tijd ;-)

Dikke knuffel van Koos

En kus van ons

• 10 Januari 2017 - 19:41

Esther:

Wat een belevenissen!!! Ik heb nog nooit een possum gezien :) verheug me ook op jullie foto's.
    Kan me niets voorstellen bij korte broek en lekker weer. Dat klinkt wel zalig.
    Wij vermaken ons hier wel maar het duurt wel lang:) :) Geniet er maar mooi van en dikke knuffel voor jullie
    Esther

• 14 Januari 2017 - 08:12

Tijs :

Ik heb genoeg strips Gijs.en is het leuk in nieuw zeeland

• 18 Januari 2017 - 11:11

Annamarie:

Leuk om zo mee te lezen en mee te kijken en ook een beetje in NZ te zijn!!!

• 19 Januari 2017 - 11:53

Groep 1 2b De Wingerd:

Hallo Cas,

We hebben de foto's bekeken. Wij zouden ook wel naar NZ willen. We missen je wel een beetje hoor.
    Groetjes , alle kinderen van groep 1 2 b

• 19 Januari 2017 - 15:14

Groep Van Gijs - Groep 4b :

Hallo Gijs en Cas en papa en mama van Gijs,

hoe is het met jullie? Wij zijn druk begonnen met het thema middeleeuwen. Hier hebben heel veel over geleerd. vandaag hebben we middeleeuwse kleding aangetrokken, dit was erg grappig. We missen je heel erg in de klas. We hebben nieuwe plekjes in de klas. Gijs zit in aan het einde van het middelste groepje, naast Samia en Krijn. We hebben al heel veel leeskilometers gelezen.

Tijs heeft jou als maatje gekozen met lezen.
    Samia vindt dat jullie mooie verhalen schrijven en vond het filmpje van de walvis heel mooi/leuk.
    Amber hoopt dat je heel leuk speelt met je broertje.
    Fleur vraagt of jullie tussen de bossen zitten.

Wij hopen dat jullie het erg naar jullie zin hebben,veel avonturen beleven, en ons een beetje missen.

Groetjes,
    Groep 4b!!!!
    tot snel.

• 20 Januari 2017 - 16:33

Tijs Prinse:

Hallo Gijs hoe gaat het in nieuw zeeland

• 20 Januari 2017 - 19:10

Digidapa:

Wat een prachtfoto's en verslagen! we zien alleen maar blijhoofden op de plaatjes!
    Levenservaring alom. Paar weken gehad en nog lang niet afgelopen....
    Genieten met jullie mee, omdat ik weet dat het zo bij jullie past, bikkels!
    liefs Digidapa

• 22 Januari 2017 - 10:43

Brenda:

Fantastisch om te lezen! Wat genieten zeg.
    Heerlijk!!

Groetjes Brenda

• 22 Januari 2017 - 22:10

CORRY WESSELS:

HOI TRAVELERS ZO TE ZIEN GAAT HET JULLIE MAKKELIJK AF OM DOOR EEN VREEMD LAND TE REIZEN. IK HEB HET MEESTE NU DOORGELEZEN . FANTASTISCHE VERSLAGEN. ZO TE ZIEN VINDEN GIJS EN CAS HET OOK LEUK. HEEL VEEL ONDERZOEK TOCHTEN NOG DAAR.ANDRE EN IK ZIJN 5 FEBRUARI 40 JAAR GETROUWD EN GEVEN EEN KLEIN FEESTJE. ALS JULLIE TERUG ZIJN DRINKEN WIJ ER SAMEN WEL EEN OF MEER OVER. GROETJES VANUIT LIHTENVOORDE.