Laatste maand is ingegaan........ - Reisverslag uit Wanaka, Nieuw Zeeland van Ruben,Claudia,Gijs,Cas - WaarBenJij.nu Laatste maand is ingegaan........ - Reisverslag uit Wanaka, Nieuw Zeeland van Ruben,Claudia,Gijs,Cas - WaarBenJij.nu

Laatste maand is ingegaan........

Door: Claudia

Blijf op de hoogte en volg Ruben,Claudia,Gijs,Cas

23 Januari 2017 | Nieuw Zeeland, Wanaka

Aangekomen in Kaikoura, wat geweldig hard heeft gewerkt na de aardbeving om zoveel mogelijk weer beschikbaar te maken voor de toeristen.
Een camping aan zee met zwart zand.
Al veel verschillende stranden nu gezien. Van goud tot zwart van rotsen tot kleine kiezelstenen.

Na een nacht weer in ons inmiddels vertrouwde tent op weg naar strand verderop. South Bay prachtige limestone stenen eeuwenoud waar je bij eb een heel eind over heen kan lopen. De tocht werd nog mooier toen de eerste Paua schelpen werden gevonden. Een prachtige schel met vanbinnen parelmoer gekleurd. Zit normaal een diertje in die je ook kan eten.

De volgende dag was het zover op weg om walvissen te gaan spotten.
Bij de haven aangekomen werden we verrast door Hector dolfijnen die aan het spelen waren. Jeetje wat mooi en de tocht moet nog beginnen.
Op de boot eerst een stukje varen en toen mochten we op het dak gaan kijken. Walvissen komen naar boven om even weer adem te halen. Als er een door sonar geluiden wordt gespot is het wachten. Want hij kan met 5 minuten naar boven komen maar het kan ook zo Nog een half uur duren.

Ineens in de verte water wat omhoog werd geblazen.......ja hoor bingo de mega walvis ging even op adem komen en wij dobberde met de boot omheen. Het ging heel respectvol en valt me op dat ze hier echt het dier voorop hebben staan ipv in alle wensen van sommige toeristen mee te gaan.
Op een gegeven moment haalt hij nog een keer adem en duikt weer onder de immens grote staart komt dan omhoog.
Door al het enthousiasme drukte ik op verkeerde knopje en camera uit. Aiiiii
Gelukkig stond Ruben te filmen met zijn telefoon en had hij hem.
Na tien minuten verder varen zagen we in de verte er weer een omhoog komen. Nu de camera maar aan Ruben gegeven. Pfff wat mooi om dit mee te maken met de mannetjes. Die waren ook diep onder de indruk.
Gijs tussendoor even spugen maar moedig verder spotten.
Met een hoofd vol nagenieten op de camping.

De dagen erop gaan logeren bij Paul,Kahrena en hun dochtertje Maya. Hen ontmoet in Golden Bay,Collingwood. Ze wonen in centrum van Christchurch.
Prachtig Engelse cottage, echt paradijsje in de stad.
Leuke gesprekken gevoerd over de verschillen in beide landen. Paul vroeg of de meeste Nederlanders nog op klompen liepen. Grappig hoe er over onze cultuur en land wordt gedacht.
Wij nog vanuit daar dagje naar Frans dorpje Akaroa gegaan. Druk toeristisch maar super mooie baai. Toen we terug liepen naar de auto kwamen we langs theatertje. Er was een voorstelling van plaatselijke studenten. Er werd een klassiek stuk gespeeld. Leek ons wel leuk om met de mannetjes te gaa n kijken. Twee uur was wat te veel maar in overleg mochten we wel even kijken en na het eerste stuk weer weg. Geboeid hebben we gekeken. Was erg mooi. Moe na dagje toerist op de bank geploft bij Paul en Kahrena. Bijzonder hoe je in korte tijd een mooie vriendschap kunt krijgen. Wie weet komen ze ooit naar Nederland.
De volgende dag uitgezwaaid en met schoenmaten op zak weer naar volgende bestemming. We gaan klompen naar hun opsturen als dank voor hun mega gastvrijheid.

De bestemming zou worden Arthur pass. Na weer een geweldige rit was helaas het weer flink omgeslagen. Een wandeling de dag erop zat er niet in want weersvoorspellingen waren voorlopig niet best. Besloten door te rijden naar eindbestemming Arthur Pass en dat is aan de westkust plaats Greymounth. Deze kust staat bekend om zijn groene stenen. Dit is een speciale steen die via de bergen via rivieren uiteindelijk in de zee komt en soms aanspoelen. In dit gebied zijn veel graveerders die er kettingen van maken. Er zijn vanuit de Maori speciale symbolen die verschillende betekenissen hebben.
Hier willen we graag de groene steen die we symbolisch hebben overgenomen van de oude dame in Collingwood laten bewerken tot vier kettingen.

Nadat we slaapplek in motel hadden geregeld het dorp in gegaan. Daar verschillende shops langs gegaan. Een tip gekregen dat dorp verderop je je eigen steen kan bewerken. Dat leek ons nog leuker om het zelf te doen.
Gebeld met de eigenaar van Stonz and Bonz. Hij heet Steve en vond het een gaaf idee en wilde ons graag helpen.
De volgende dag aan de bak, eerst werd de steen in vier plakken geslepen, toen ontwerpen en dan het slijpen,polijsten. Was een hoop werk maar iedereen was hard aan het werk met als resultaat een prachtige ketting.
Deze geven we elkaar op Gijs zijn verjaardag. Een groenesteen moet je krijgen en zo hebben we die cirkel weer rond.
Tussendoor pauze en ook nog slaapplek regelen. In een buiten gebied was een community die rugby veld in de zomer beschikbaar stelde voor kampeerders. Super plek. Toen we tent op wilde gaan zetten kwam een bewoonster van die Community naar ons toe. Ze vroeg of we de weersverwachting hadden gehoord. Het zou heftig worden met veel regen en harde wind. Aiiiii das niet fijn met tent. Het clubgebouw was nu niet in gebruik en Ruben vroeg of we daar mochten logeren. Dat vond ze een prima plan. Ineens hadden we een grote ruimte met keuken en koelkast tot onze beschikking. Wat heerlijk helemaal met slechte weer op komst.

We hebben zo enorm geluk steeds en nog geen regendagen gehad. Wel eens een bui maar helaas de komende tijd regen regen regen.
In rugby club huis hebben we drie nachten geslapen. Enorm blij met deze plek want het ging echt tekeer buiten.
Ook was een pyjama dag wel even fijn.
Reizen maakt ook moe van alle indrukken en ook de laatste maand die we ingaan maakt ook wel dat het goed is om even paar dagen hoofd op uit.
Langzaam beginnen we ook weer uit te kijken naar de fijne dingen thuis.
Cas mist Koos en Dapper en heeft af en toe even een verdriet zoals een kleuter iets kan missen. Prachtig.
Gijs is stoer en wil nog niet naar huis, vind het heerlijk zoveel aandacht. Soms mist hij zijn vrienden de klas de voetbal maar gaat ook zo weer verder met het reizen. Denkt mee over de volgende bestemming over keuze wat we gaan eten. Heerlijke Wijsneus.

Weer uitgerust in alles stukje verder naar de westkust richting de gletsjers. Prachtig mooi weer en maar korte autorit.
Volgende dag weer regen voorspeld dus in overleg met de mannetjes besloten om na het opzetten van de tent en lunch we in de middag naar de gletsjer Franz Josef.
De tent opgezet in plaats Okarito. Dit is nou zo'n plek waar alles is of niet. Bergen aan de ene kant, de zee op loopafstand. Een lagoon op loopafstand allemaal zelf groenten verbouwen en geen winkels geen internet en alles wordt samen gedaan zo ook de camping. er was zelfs een protestmars door de vrouwen uit dit dorpje tegen Donald Trump.
Prachtig en voor ons een droomplek waar we prima oud kunnen worden.............
We komen gewoon naar huis hoor haha

Na een korte rit in dorpje Franz Josef. Na een tocht van drie kwartier lopen onwijs mooi zicht op de gletsjer. Wat gaaf om zo'n mega brok ijs tussen twee grote bergen te zien. De omgeving is adembenemend overal watervallen en besneeuwde bergtoppen.
Gijs en Cas hebben de tocht super knap gelopen. Merk dat ze ook erg onder de indruk zijn van alle mooie natuur die we steeds maar weer zien. Ze vinden het ook bijzonder dat het zo kan.

Die nacht sloeg het weer om. Het werd super koud en veel wind en regen. Gelukkig hadden we dikke dekens gekocht zooo blij mee. slaapzakken waren niet genoeg. De volgende dag in de ochtend mooi en het strand op gelopen en gestruind naar stenen en schelpen.
In de middag regen en veel spelletjes doen huiswerk maken.

De volgende bestemming zou worden Wanaka, daar gaan we voor vier dagen naartoe. Gijs is de 24e jarig en als verassing gaan we naar puzzelworld. Een café vol met spelletjes en een labyrint waar je lekker kunt verdwalen.
We hebben daar hutje geregeld even met eigen douche en wc. Reizen in de tent is echt onze manier van reizen maar af en toe even iets luxe is ook fijn.

De autoritten zijn zo mooi en ook deze rit geen woorden voor.

Nu in Wanaka en morgen Gijs jarig. 8 jaar wordt hij wat een grote vent al.
Vandaag taart gehaald een vrolijke verkoopster en toen ze hoorde dat het voor zijn verjaardag was werd spontaan muffin met kaarsje gepakt en personeel werd optrommelen om te gaan zingen.
Wat super leuk. Gijs vond het geweldig en straalde van zijn moment.

Lieve allemaal blij met jullie berichten. De appjes en filmpjes van de klassen. De mailtjes. Iedereen die mee geniet onwijs bedankt.
Blij met jullie

• 23 Januari 2017 - 10:42

Ank Spijker:

Wat een geweldige tijd hebben jullie samen!
    Geniet van en met elkaar!

• 23 Januari 2017 - 11:26

Winanda:

Wow wat een mooie belevenis. Ik zat al te wachten op een update. Geniet er nog maar van en gelukkig voor ons duurt het niet zo lang meer dat jullie terug zijn.
    En alvast gefeliciteerd met Gijs.
    gr Winanda

• 23 Januari 2017 - 19:54

Bert En Margreet:

Voor Gijs,

Gijs ik heb net ff op google gekeken hoe laat het bij jullie is en volgens ons ben je al hardstikke jarig.
    Dus: Van harte gefeliciteerd vriend, we hopen dat je een super leuke dag hebt.

Groetjes van Bert en Margreet (en Lisa en Rik)

• 23 Januari 2017 - 19:57

Eldert En Marloes:

Hè lieverds,

Wat een avonturen weer, geweldig!

Gijs gefeliciteerd met je 8ste verjaardag, maak er een mooie en speciale dag van!

Veel plezier nog en speciaal voor CAS, een hele dikke knuffel van Koos.

Groetjes van de Lootsjes

• 24 Januari 2017 - 08:23

Manon:

Ha jarige,
    Gijs hartelijk gefeliciteerd

• 24 Januari 2017 - 09:22

Gijs En Ida:

Gijs van harte gefeliciteerd met je verjaardag en heel veel plezier nog in dat mooie land. geniet ervan

• 24 Januari 2017 - 17:13

Lobke:

Lieve Gijs,

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag!!! Een bijzondere verjaardag zo helemaal aan de andere kant van de wereld! Dat is wel heel speciaal! Een leuke dag vandaag en veel plezier!!

Groetjes en een dikke knuffel van Said, Lobke en Lisa

• 24 Januari 2017 - 17:18

Cindy:

Wauw wat gaaf dat jullie dit mogen beleven.

Liefs cindy

• 24 Januari 2017 - 17:26

Max En Trudy:

Lieve familie, wat een prachtige reis maken jullie, een ervaring die jullie nooit zullen vergeten.
    Gijs van harte gefeliciteerd met je verjaardag en natuurlijk een fijne dag.
    Nog mooie weken toegewenst en liefs van Max en Trudy

• 24 Januari 2017 - 19:33

Jantina:

Wat een geweldige en onvergetelijke reis maken jullie zeg! Super leuk om de verhalen te lezen!
    Geniet van jullie laatste maand in het prachtige land!!
    En van harte gefeliciteerd Gijs! Wat een bijzondere verjaardag!

• 25 Januari 2017 - 09:40

Susan Janssen:

Ha Claudia,

Wat een bijzonder mooie natuur! Leuk om even wat van je te lezen en wat foto's te zien. Geniet van jullie laatste maand! :)

• 25 Januari 2017 - 18:18

Krijn En Familie:

Hoi Gijs en familie,

Nog van harte gefeliciteerd met Gijs' verjaardag!
    Wat een avonturen beleven jullie toch. Leuk om te zien.
    Veel plezier nog!

• 25 Januari 2017 - 20:47

Tijs :

Hi
    Wat fantastisch wat jullie mogen beleven! Gijs nog gefeliciteerd met je verjaardag...heel cool denk ik zo aan de andere kant van de wereld jarig te mogen zijn. Foto's zien er super gaaf uit wat is het mooi bij jullie.

Liefs voor jullie
    Tijs en de rest

• 26 Januari 2017 - 22:25

Ioana, Joop, Iris:

GEFELICIFLAPTAART GIJS!, EEN BEETJE LAAT, IN NEDERLAND GAAT DE TIJD LANGZAMER DAN BIJ JULLIE! HA HA!
    DIKKE KNUFFEL VAN ONS!

• 27 Januari 2017 - 11:36

Isabelle:

He reizigers,
    wat een gave foto's, wordt redelijk jaloers, wat een avonturen ! Geniet er nog even van

groetjes

• 27 Januari 2017 - 15:36

Groep 1 2 B:

Hallo Cas,

We hebben je kaart gekregen op 19 januari. Je kaart is dus 13 dagen onderweg geweest.
    Nog een paar fijne weken en we zijn benieuwd naar al je verhalen.

Groetjes van groep 1-2 b

• 27 Januari 2017 - 21:47

Brenda:

Fantastisch om te lezen en de foto's te zien.
    Puzzle world is te gek he :)
    Wat een reis geweldig!
    Geniet er nog van de laatste maand.

Groetjes Brenda

• 30 Januari 2017 - 13:37

Vera Kleinlugtenbeld:

Hoi Ruben, Claudia en Cas en Gijs,

Hier even een berichtje uit het verre koude druilerige Dronten. Net jullie blog gelezen, wat gaaf om te lezen en via de foto's een beetje mee te kunnen genieten! Wat super om dit als gezin samen te mogen beleven :)

Ralf: Ik hoop dat jullie het naar jullie zin hebben, en dat jullie nog vooral moeten genieten
    Linda: Geniet! Geniet! Geniet!
    Bram: Prachtige foto's. Ben erg benieuwd naar alle verhalen
    Yemi: Niet te veel eten, hahaha en geniet er nog ff van!!
    Denise: Blij jullie het zo leuk hebben daar!
    Yaniv: Groetjes en geniet er van!
    Vincent: Goed bezig!!

Op naar nog meer mooie ervaringen deze maand! Enjoy!

Namens een deel Team Jobpoint Dronten,

Groetjes Vera

• 30 Januari 2017 - 15:47

Alice Van Rijn:

Hallo, Ruben, Claudia, Gijs en Cas

Wat grappig met die steen waar je een ketting mee kan maken.
    Die gletsjers lijken mij ook super mooi. Ik snap dat Cas Koos en Dapper mist. En die walvis. GAAF!
    En dat puzzelworld lijkt me ook super gaaf. En vonden jullie het niet eng met al die aardbevingen die er een paar maanden terug waren?
    Maar Gijs mis je je huis ook niet een beetje? Maar ik snap wel dat je daar ook heel erg geniet.
    Het is hier ook maar saai en stil zonder jullie.

Wij missen jullie wel heel erg.
    Groetjes uit het koude Nederland.

• 01 Februari 2017 - 13:29

Arieke:

Wat gaaf om te lezen! Wat een avontuur. Waardevol. Geniet nog heerlijk van elkaar en het land.
    Liefs,

Arieke